lördag 30 augusti 2014

Trelleborgsloppet

Idag var det dags igen att springa ett lopp, även denna gång ett mils lopp men denna gången platt GP-stadslopp. Slutade 9:a med tiden 36:14, personligt rekord, men hoppades på under 36 min. Loppet startade på på en löpbana intill Trelleborgs FF hemmaplan, Vångavallen. Uppvärmningen kändes bra och de nya Salomon S-LAB Sense skorna funkade fint, även de nya kompositionskläder från Salomon funkade fint. Trelleborgsloppet lockade många duktiga löpare från Skåne och jag stod längst fram med kanoner som Henrik Orre, som vann överlägset.

Startade offensivt som vanligt när det gäller löpning och fick släppa min grupp med IS Göta löpare i efter ca: 1,5 km, sprang 3:e km väldigt långsamt och försökte hitta ett mer vettigt tempo. Blev ikapp sprungen av en löpare och kort därefter vid 4 km, kom även tre andra ikapp. Dessa tre hängde jag med ganska lätt men tempot skruvades upp efter drygt 5 km. Första halvan gick på 17:50, helt okej. Fick sen kämpa för att hålla i och sen när de två där framme sprang lite fel, så splittrades hela vår grupp och tillslut var vi två kvar bara. Tyvärr sprang han som jag låg bakom fel igen och jag efter honom och trasslade ihop sig med plasten som var markeringen, man är verkligen inte klartänk i såna situationer. Tappade några sekunder och framförallt rytm, är ändå tveksam om det hade räckt till en tid under 36 min. Vi blev 4 igen men snart var det vi två återigen. Med ca: 500 meter kvar kom en annan löpare om mig och jag tappade faktiskt 7-8 sekunder på den biten in i mål och blev väldigt trött 9:e man.

Resultat Trelleborgsloppet

Ändå ganska nöjd hur jag håller ihop det, har ett max puls på 98 % och en medel på 92 %, bara på sista varvet hade jag snittpuls på närmare 95 %, inte konstigt det kändes i benen. Behöver lite mer fart/intervaller för att hålla ännu bättre, finns kapacitet, gäller att få till löptekniken och framförallt andningen. Andas riktigt tungt, helt annorlunda kontra på rullskidor exempel.



Resultat


Efteråt gick jag och mamma som var med mig och åt lunch i stan. Träffade även Lotta och Håkan som sprang 5 km loppet. Efter lunchen åkte jag rullskidor (skate, tävlingshjul) hem, en sträcka på 62 km.

Lite skitig efter rullskidpasset

Första stoppet på vägen hem......man kommer inte så mycket mer söderut.






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar