lördag 16 augusti 2014

Kåsebergaloppet



Idag gjorde jag något som jag har saknat i flera år, springa ett millopp, tror jag gjorde det när jag var 15 år på högstadiet, då sprang jag på 42 min. Annars har jag bara sprungit sträckan 10 km på träning och i lopp, tror jag har sprungit på 38 min i tröskelfart en sommar när jag bodde i Uppsala. Idag blev det en 3:e plats med tiden 36:55, fortfarande inga resultatlistor ute men en sak är jag säker, jag hade två framför mig i mål. 

Allt började med att jag åkte rullskidor till Kåseberga, en idyll på Österlen. Körde på 2:or och hade fin medvind ditt. Segraren hem sen i motvinden. Väl på plats mötte min mor mig där och jag fick mina skor, så jag hann värma upp lite. Körde bara stakning, så det var välkommet att röra på fötterna. Starten startade i början fiskebyn, Kåseberga på en smal grusväg som blev ännu smalare kort in i loppet. Taktiken var klar ta täten och komma först in i den branta backen till Ale stenar. Detta lyckades jag med och tyckte det gick ganska lugnt, men tryckte på i backen, dem som har besökt Ale stenar vet hur brant den backen är. Kändes ganska bra och pulsen gick upp och lyckades skaka av mig alla utom en. Började bli stum innan vi kom upp på toppen och fick släppa sen nerför. Underlaget var gräs, så inte min favorit direkt att springa nerför, orolig för att stuka fötter eller liknande. Blev omsprungen av en Yif- löpare, fick släppa även honom och sen försöka hitta mitt tempo.

Hittade mitt tempo och tappade bara lite lätt successivt tills efter 5 km, där jag hade tiden 18:45, då hade vi kommit på lite lättare terräng, ganska platt och asfalt. Hade sen en större svacka mellan 5-7 km, trots medvind, gick det inte fort, de två i täten drog ifrån, men sista kanske 2 km höll jag ganska jämt kontra med Yif- löparen som blev 2:a och sista 600 meterna kunde jag trycka på en högre växel och komma in mycket trött på 3:e plats med tiden 36:55, vilken man kan vara nöjd med i denna terrängen, nästan 100 höjdmeter. Skönt att svänga in på Ales idrottsplats och komma i mål, förra gången jag var på den planen vann vi med b-laget mot Sveriges sämsta lag med 16, det var tuffare idag.

Efter minimal med löpning och framförallt ingen fart direkt på flera år, så var det en konstigt känsla att springa idag. Kändes det gick långsamt men gick ändå i hyfsad fart. Kände även att löptekniken går att förbättra, kändes ingen vidare direkt. Kul att löpa tävling igen, hoppas kroppen klara fler lopp, har tänkt att springa trelleborgsloppet om två veckor, ett annat millslopp. Men först ska benen få lite återhämtning, kommer kännas imorgon.........Och imorgon är det dags för stak i danska mästerskapen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar