söndag 3 augusti 2014

Idag kunde det gått riktigt illa!

Hemma på Österlen är cykelvägar är något som är nästan obefintliga och då har jag inget val att köra samtliga pass på vanliga landsvägar om jag utgår hemifrån. Så rullskidåkning bland bilister och traktorer och inte minst tröskor så här års är väldigt vanligt. Traktorer och tröskor går väl an, lite synt förnuft så är det inga problem att vara på sommarvägarna som dem. Och inte minst idag var det ganska självklart att stanna för en tröska och en stor traktor på släpp, inget konstigt alls med. Det sjuka som hände idag är något som tyvärr kan förekommer och förekommer om allt väldigt sällan, dock vet jag att det kan hända när som helst och var som helst när jag träna på landsvägar. 

När jag åkte mellan örum och Hannas, en sträcka på ungefär 4 km och där vid endast på ett ställe av den vägen är något dolt i ett backkrön vid en sväng, annars nästan 1 km fri sikt överallt på den sträckan som har en hastighetsgräns på 70 km/h och är bred nog att ha mitsträck i mitten på vägen med andra ord tillräckligt bredd för två traktor/lastbilar ska mötas utan att behöva sakta in. Så att skate på den delen av vägen borde inte vara några problem. 

Kom till en svag lutande backe och jag började köra på 3:an när jag kort därpå hårde en bil tuta på mig, blev inte så rädd som jag faktisk kan bli, utan tittade framåt och såg att ingen mötande trafik kom, så jag tyckte det var märkligt att den inte körde om direkt men såg snabbt att bilens högra backspegeln nästan snuddade min vänstra axel och såg att det var en "husvagns spegel" heter kanske så,........., hur som helst trycktes jag ut i vägrenen och hann precis klara mig från husvagnens högra bakhjul, i ren frustration skickade jag min ena stav rakt på husvagnens ytterväg, var mina reservstavar då jag bröt mina toppstavar i Norge. Kanske inte var det bästa jag gjort i mitt liv, men vad är det för fel på vissa människor ( de var nog två i bilen i alla fall), kände mig som en fluga som satt i väggen på en 40 tums tv. Ärligt talat hur mycket var jag i vägen egentligen, fanns både tid och plats att köra om utan några problem att hinna få möte. Jag hoppades att han ( en alldeles för fet gubbe) inte gör om det fler gånger när han stötte på en rullskidåkare. Han har nog inte kört husvagn i Norge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar