måndag 18 augusti 2014

Dansk mästare!

Idag åkte jag över sundet och blev dansk mästare (inofficiellt) på rullskidor i klassisk stil på tävlingshjul. Var ärlig var kanske inte motståndet det allra bästa och de bättre åkte nog skate, där även Daniel och Simon åkte. Banan gick på en gammal flygplats och var 2 km lång med 3 st 180 grader svängar, som dessutom skulle köras 8 varv, svängigt. Vädret var inte det allra bästa augusti väder, kallt och regnigt.

"Sweden camp"



Alla startade samtidigt, både de som åkte skate och klassisk. Tog väldigt lugnt i början då jag släppte medvetet 10- tal meter innan första av totalt 24 st 180 graders svängar. Det gick fint och jag låg och bevakade och kom ikapp täten av de klassiska åkarna, strax innan första varvning. I den första kurvan på andra varvet gjorde jag en bra kurva och tog två placeringar direkt och fick fin fart och bara i farten körde jag om ledaren i det klassiska loppet, dock en bit efter skateåkarna. Fick en lucka, väldigt överraskande och bara höll min fart som var väldigt jämn hela vägen in i mål utan egentligen förta mig. Hade en snittpuls på 80 % vilket kan tyckas lågt, men är just nu sliten och med en bana där man stakar halva loppet och resten är att bromsa och trampa runt svängar och ligga i fartställningen. Anledningen att man kunde ligga i fartställning var den kraftiga vinden som var idag, rullade som bara den i medvinden, trots ett platt lopp, med få höjdmeter som togs.

Eftersom jag inte är dansk medborgare eller är medlem i en dansk skidklubb så kunde jag inte få en medalj för bedriften, men först i mål var jag och det är ju alltid kul att vara det. 2:a blev en annan svensk, nämligen Joakim Bydinger ca: 1 min efter tror jag. Vet inte om några resultatlister kommer ut, men min tid blev typ 41 min på det ca: 16 km långa loppet.

Prisutdelning

Alla ville ta skydd


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar