tisdag 12 augusti 2014

Idrefjäll Hill Climb- the story

Idrefjäll Hill Climb är ett backrace på 9,5 km med 250 höjdmeter. Först ut var den fria stilen, där jag stod långt fram i starten pga av att jag i första deltävlingen i Sverige cupen var med och deltog i Stockholm rollerski. Starten gick fint, men strax innan backen började så blev det bökigt då alla juniorerna som startade längre bak kom farande. Tappade en del placeringar men kunde ganska lätt hänga med längst bak i klungan. Var väldig trångt och det var fyra led ett tag och omöjligt att ta sig fram. Efter hälften höjdes tempot något och fältet blev utsträckt och man fick köra om några som fick släppa, tyvärr var jag inte snabbt nog att täppa igen luckan utan tappade kontakten med täten. Lyckades hålla bra tempo själv och var väldigt nära att vara ikapp den stora klungan framför som hade blivit en andra klunga. Sista biten går svagt nerför innan en sista stigning börjar och det lätt åkta partiet tappade jag massor på den stora klungan framför som i sin tur kom ifatt täten, så det blev en stor klungspurt om segern, där Moraåkaren Victor Gustafsson vann. Jag in i mål som en väldigt trött 17:e man med en minut efter segraren, där jag var bra stum i sista backen, ett riktigt slänglopp! Ett av mina bättre lopp på rullskidor.

Resultat skate

Nerjogg med renar.


Dagen efter på lördag förmiddag var det dags igen att kämpa sig upp igen, fast denna gång på 2:or i klassisk stil. Kände direkt på uppvärmningen att jag inte hade samma fina känsla som dagen innan. Kom inte upp i puls och armarna kändes loja, kanske inte så konstigt efter senaste tidens träning och framförallt gårdagens lopp. Stod ganska långt fram i starten även denna gång och denna gång startade juniorerna 5 min efter oss, vilket gjorde att det var ett ganska litet gäng som gav sig av. Kom iväg bättre än i skateloppet men fick släppa täten redan i första backen, var inte ensam, Jörgen Brink tappade också kontakten och jag siktade på att komma ikapp hans gäng som bestod av två åkare till. Stimmade istället och försökte köra så bra jag kunde. Kom ikapp en åkare och tog sikte på Gustaf och försökte jaga ikapp och precis som skateloppet var jag nära innan det lättåkta partiet kom och jag fick koncentrera mig att behålla min position istället, som var en 19:e plats in i mål. Inte alls lika trött och hade en snitt puls på 88 % i mål, väldigt lågt för ett backrace, dock var det mycket stakning under loppet, men hade helt enkelt inte dagen denna gång! men är nöjd över insatserna i Idre, motståndet har varit riktigt tufft under dessa tävlingar, men det är grymt kul och inspirerande att tävla mot de bäst.
Hyfsad kända namn med i tävlingen

Resultat klassisk

Min målgång i det klassiska loppet. Foto: Johan Trygg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar