måndag 30 juni 2014

Stockholm Challenge 2014

Stockholm Challenge gick av för andra året i rad och i år körde jag hela Challenge som innebär 45 km rullskidor och 130 km cykling på lördagen och 21 km traillöpning på söndagen. Målet var att ta en pallplats, vilket jag lyckades med att ta en 3:e plats, trots tre mindre bra tävlingar, men det räckte i alla fall. Förre mig hade jag klubbkamrat Rickard och vann gjorde även i år Karlslunds Patrik Karlsson.  Resultat Stockholm Challenge

Allt började med att Jag och Oskar som också körde hela Challenge upp med bil på fredagen och kom till Stockholm på kvällen. Dagen efter var fokus på att äta en massa mat innan loppet som gick kl 13 på lördags eftermiddagen. Jag och Marcus provåkte varvet som såg lite annorlunda ut än i fjor. Banan gick mestadels på bra cykelvägar, ibland på lite väg och ibland var det även väldigt smalt, men de värsta kurvorna från i fjol var inte mer i år, vilket var bra. Start var Götgatan (Södermalm) och körde över Skanstull och sen vidare på en 3 varvs bana och sen tillbaka samma väg till mål som starten.

Gick fint i starten, och tog rygg på Jerry Ahrlin och Marcus Johansson (1:an och 2:an i loppet) och fick fin hjälp upp i täten, tror jag låg som bäst runt 10:a, strax bakom Rickard och Gustaf. Tappade lite position i första klungan, gick väldigt ryckigt men kom alltid ikapp men jag fick verkligen ta i. Slutet på första varvet var banans tuffaste stigning, ingen jätteback men där fick släppa kontakten, mest för jag var för långt bak när fältet splittrades. var ca: 30 sek efter täten vid varvningen och ännu en gång fick jag göra ett lopp själv allt för länge. Trots detta tappade jag inte så mycket kontra täten, var ändå motvind efter varvning. Höll ihop det fint tills ca: 25 km då jag började få håll, vilket jag aldrig fått förut i ett rullskidlopp. Samtidigt kom Axel Bergsten ikapp efter ett stavbrott tror men p.g.a. av håll kunde jag inte trycka på och hänga i, vilket var synd. Körde på själv och strax innan sista varvning började det går riktigt tungt och det dröjde inte länge innan Adam och Rickards gäng kom ikapp, där damtäten också var med (Annika Löfström och Britta Johansson Nordgren). Hängde med ganska lätt ändå, trots man hade en liten svacka, men svackan blev djupare då jag drabbades av kramp med ca: milen kvar och fick släppa och försöka staka enbart med mina trötta armar. tappade nästan 4 min på dem när jag fick släppa. Kom i mål som väldigt besviken 25:a efter tillslut ett bedrövligt lopp, där inte mycket gick min väg. Lagningen fungerade bra annars och är väldig tacksam för den hjälpen, dock fungerade inte kroppen som den skulle. Var tillslut över 8 min efter segraren och tappade skrämmande nästan 6 min på sista varvet. 87 % i snittpuls säger en del att detta inte var ett bra lopp.

Resultat Stockholm Rollerski

Efter rullskidloppet försökte man ladda om med mat och dryck inför kvällen 13 mil cykling. Var sugen att göra ett bättre lopp än rullskidloppet. Starten går och efter några km bildas en första klunga där jag låg ofta långt bak. Var väldigt ryckigt och man fick verkligen ta i för att hänga med ibland och pulsen var hög för vara cykling i början. Efter ca: 1 mil började det regna och detta höll i sig nästan hela vägen in i mål, så man fick ta försiktigt i kurvorna. Hade svårt att hänga med när det gick fort, har egentligen ingen vidare bra racercykel, men uppför hängde jag på lätt och fint och var uppe som bäst på en ca: 20:e plats. Hade även nu lite krampproblem, men inget som störde som i rullskidloppet.  Efter 4 mil fick jag släppa första klungan, efter har slitit en hel del. Körde på själv ett tag innan klungan kraschade och ett par stycken trillade. Tänkte att några av dem skulle komma ikapp och kunna få hjälp att hålla farten men det dröjde länge innan första man kom ikapp. Tror jag körde 2 mil själv innan jag och en annan körde 1 mil själva innan de som kraschade kom ikapp och vi var då 6 st, där de 5 övriga hjälpdrog då jag inte orkade hjälpa till. Dessutom hoppade kedjan av i en backe men kunde snabbt fixa det och hänga med.

Efter ca: 8 mil kom vi kapp andra klungan och nu var vi ca: 15-20 stycken och det gick ganska lugnt för min del och jag var uppe och någon gång i tät när det gick lite lugnare. Med ca: 25 km kvar gick storklingan sönder och jag kunde endast använda lillklingan. Detta innebar att jag hade fick öka på kadensen ordentligt för att hänga med, funkade i 7-8 km innan jag fick släppa. Lillklingan använder jag bara när jag cyklar i berg som t.ex. i Norge där jag bodde förra året. Väggade även sista milen och var skönt att komma i mål på en 55:e plats och 26 min efter tät. Var inte alls nöjd men det var skönt med en varm dusch efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar