tisdag 1 juli 2014

Stockholm Challenge söndag

Jag vaknade på söndagsmorgon med en helt okej kropp, inte direkt jätteont någonstans på kroppen. Efter en fin frukostbuffé på Hotel globen där vi bodde var det dags att värma upp till sista deltävlingen av Stockholm Challenge, nämligen Stockholm trail. Hade en helt okej känsla i kroppen, men ganska små tunga ben, kanske inte så konstig. Körde lite stegringar (fartökningar) för att få upp pulsen lite. Banan var 21 km  (enligt min klocka 20,3 km lång)  och vi skulle springa uppför Hammarbybacken 2 gånger och övrig terräng i riktigt tuff terräng. Förväntningarna inför loppet var minst sagt oväntat, då jag inte har sprungit tävling på 3 år och 8 månader p.g.a. skador. Dessutom fick jag en inflammation i hälen för två veckor sedan, men tack vare bra behandling fick jag klartecken av sjukgymnasten Elin Vesterskov, vilket jag var tacksam över. 2 korta fartpass de senaste 3 åren och sen bara A1 distans löpning och ca: 30 min löpning per vecka sen i April, så löpformen var total oviss.  

 Väl när starten gick var jag lite långt bak i fältet men arbetade mig successivt och metodiskt upp i fältet och tog massor av placeringar uppför Hammarbybacken första gången vi tog den backen. Gick ganska lätt för mig, kom inte ens upp i över 90 % av max. Fortsatte ta placeringar och kom ikapp främsta dam som också vann damklassen. Vi låg med varandra i ett par km, jag var bättre uppför och hon bättre nerför. Efter ca: 8-9 km blev vaderna totalstumma och de kändes som bly, fick släppa några löpare men sprang ifrån damledaren. Sprang länge helt ensam i den tuffa terrängen bland, hala stenar, blåbärsris branta backar med mera. Funkade okej i den värsta terrängen men gjorde ont så fort det gick nerför eller på hårdare underlag. Med dryga 6 km kvar så fick jag stanna och knytta om ena skon. Blev då omsprungen av några men de tog jag igen när vi skulle springa upp i Hammarbybacken för andra gången, denna gången ännu brantare och man fick t.o.m. gå ibland, men den delen passade mig. Sen på toppen var det lite mer lättsprungit in mot mål och tackvare uppför sista biten kunde jag trycka på lite mer utan att det gjorde så ont. Ganska nöjd när jag kom i mål, då jag fick höra att jag låg 2:a totalt efter Patrik Karlsson som precis hade gått i mål strax förre mig. En stund senare kom även Rickard in i mål som total 2:a och jag blev total 3:a då Philip Askeroth inte kom till start. Detta hade jag inte en aning om under loppet, men glad över en pallplats totalt och gläds med Rickard med andra platsen, inte illa två skåningar på pallen.
 Lite bittert att jag inte kunde ta ut mig under löpningen, då jag främst fick ont i vaderna och att tävlandet dagen innan tog en hel del på kroppen och därför hade jag även väldig låg puls under loppet. Få passa på att tacka Tina, Hanna, Håkan och Lotta för lagning under lördagens rullskidlopp och alla från Ski Team Skåne som gjorde flera fina insatser, samt arrangörerna med ett fint evenemang som dem genomförde mitt i Stockholm, kul!
Stockholm rollerski:
Sträcka: 45 km
Tid: 1:53:18
Snittpuls: 87 %
maxpuls: 94 %

Stockholm Ride:
Sträcka 130 km
Tid: 3:52:47
Snittpuls:72 %
Maxpuls: 89 %

Stockholm Trail
Sträcka 21 km
Tid: 1:45:48
Snittpuls: 81 %
Maxpuls: 89 %

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar