måndag 7 juli 2014

SM i Borås


Den gångna helgen var det SM-veckan i Borås, där jag med flera i klubben åkte. På programmet stod på fredagen masstart skate 20 km och på lördagen teamsprint. På förhand var inte denna tävling en av de tävlingarna som jag satsat mest på, men väldigt roligt med tv-sändning och att åka mitt i stan med en hel del publik. Inget som jag tänkte på under loppet, utan var fokuserad på att göra mitt bästa. Banan var 1,5 km lång och ganska platt med mindre stigningar per varv och en del kurvor. Startfältet i herr klassen var stort och namnkunnigt, 53 startande och tack vare lite FIS poäng så startade jag inte längstbak utan med ca: 15 bakom mig i start. Stakning gällde första 100 meterna innan skatetekniken fick användas. Är dock inte startsnabb utan tappade klungan tidigt i loppet och fick köra själv de få varven jag fick åka, tror det blev 6 varv av de tänkta 13 varven. Vi blev avplockade när vi blev varvade av täten, vilket många av startfältet faktiskt blev. Vi fick och skulle åka klart varvet som vi blev varvade. Jag och Gustaf blev varvad samtidigt  av täten, Gustaf föll tyvärr efter ett varv annars hade han nog varit främst i klubben. Besviken att man inte kunde åka fler varv.


Efter loppet blev det att se på damloppet, där Fia var med och körde. Efteråt blev det dusch, en bit god mat och en liten titt på prisutdelningen. Vi bodde i en stuga ca: 20 min med bil österut från Borås. Väl framme blev det ett fint löppass på 13 km i fint kuperad landskap, mest för att få bort syran från loppet. På kvällen blev grillning och ännu mer god mat samt. lite fotbolls- VM innan det var dags att sova.
Tidigt på Lördagsmorgon var det dags för teamsprinten och jag körde i 3:e laget tillsammans Oskar. Eftersom båda är från Tomelilla trakten så var det skoj att vi körde tillsammans. Samma bana som dagen innan, fast nu körde vi tre varv/sträcker vars och jag körde som första man i vårat lag. Vi körde i det andra kvalheatet, det första körde våra två övriga lag i. Fick en lika bedrövlig start som i dagen innan och var den ändå som inte kunde hänga med, kom dock närmare någon på slutet men växlade som sista man vidare till Oskar. Oskar tog ikapp försprånget till framförhavande som var IK Sterns 3:e lag. Tyvärr tappade jag igen när Stern åkaren sprintade ifrån mig, känner mig gammal när dem unge bara sticker väg så där lätt. Men han blev trött och jag kom ganska snabbt ikapp och förbi innan han körde om igen och höll nere tempot inför växlingen. Oskar höll sig bakom Stern åkaren och vi gick ut samtidigt på 3:e sträckan, han ryckte sen tidigt men väntade in mig, innan jag tryckte förbi och stack iväg och gav Oskar en lucka innan den sista växlingen. Oskar höll undan och vi slog IK Sterns 3:e lag, vilket jag tyckte var en bra insats från oss. Totalt blev vi näst sist av alla 21 lag som ställde upp och 16 sek bakom klubbens andra lag, där Adam och Rickard åkte. I första laget körde Gustaf och Daniel, som också blev bästa lag från klubben men inget av våra lag tog oss till final, där IK Sterns lag 1 vann.



Sammanfattningsvis var detta en dålig insats av mig där jag inte fick ut riktigt max av mig. Främst tekniken som inte fungera, har faktiskt slagit Tobias Westman två gånger i år som tog brons och guld denna helgen. Det är skillnad mellan platt lopp och backrace. Mer teknik och explosivitet till nästa år, för konditionen har man.  Stort tack till alla ledare och klubbkamrater för en fin helg under SM-veckan i Borås.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar