fredag 25 juli 2014

King of the hill Sälen 2014

Nära 30 grader och vindstilla bjöd oss denna sommardag i Sälen.........och vi skulle bara uppför, så svettigt värre! Starten var nere i Sälen by vid Olnispagården och vi skulle börja med cykel, de flesta körde MTB, även jag. Detta var mitt första cykellopp uppför och även på min ganska tunga MTB, ingen kolfiber där inte! Banan gick på gamla fjällvägen upp till Sälfjälltorget där det även var spurtpris. Sedan gick banan vidare i lite stigar mot Gubbmyren och sen upp till Köarskär och korsade vi fjällvägen och vidare på grusväg upp till toppen av Gustavsbacken, med en totalstigning på 519 höjdmeter och en snittlutning på 5,3 %.

banprofil_cykel
cykel banprofil.

Eftersom jag aldrig kört något sådant lopp, så hade jag inte en susning om hur detta skulle gå. Starten gick kl: 10 och värmen gjorde att jag drack upp hela flaskan jag hade med mig upp till toppen, det behövdes! Det var masterstart d.v.s. att ingen fick köra om fyrhjulingen innan backen började. Jag själv startade lite längre bak, men flög av första klungan redan innan "starten gick". Körde mitt eget tempo och efter ca: 1 km upp attackerade jag och stack ifrån de övriga och var ensam och bara tuggade på. En efter en från första klungan droppade av och jag plockade in på dessa cyklister och körde om och förbi. Efter ungefär 3 km valde jag att ta rygg på en annan cyklist och avvakta lite då pulsen var hög (92 %) och den ville inte riktigt gå ner som jag hade velat. Vi hjälptes åt att dra och efter spurtpriset efter ca: 5 km lät jag han gå förbi och ta tät in i skogen med en massa besvärliga passager som jag inte riktig är van vid då jag sällan cyklar i tuff terräng. Tappade massor på honom, kanske 20 sek på 500 meters åkning. 




Tog in på honom och var nästan ikapp honom innan jag begick ett stort amatör misstag då jag kom in i en brant backe med grusväg, då jag hade en för hög växel och valde att ställa upp vilket förstås resulterade att jag bara sprätte med bakhjulen och flög av. Fick gå upp för backen (den var brant, gick inte att springa) och sen försöka trampa igång igen, inte lätt och det blir ett stressmoment att komma igång igen. Facit i hand så skulle jag inte haft så mycket luft (bar) i däcken, det fick jag lära mig efteråt. Kort stund senare gör jag nästa grova misstag och hade ännu en gång för hög växel, vilket gjorde att jag föll av cykeln igen. Fick gå upp igen för backen och då kom två andra cyklister ikapp mig och jag kunde  hänga med dem ganska fint när jag hade lugnat ner mig igen. Det är inte lätt att komma rätt i pedalerna när man har 96 % av maxpuls. Tappade lite sen när det gick svagt utför och märkte då att sadeln hade gått sönder, vilket innebar att den satt lite löst, inget som påverkade så mycket tror jag. En till kom förbi mig innan sista klättringarna började och jag tog igen alla platser som jag tappade men fick ändå tillslut ge mig mot två av dem och kom in på en 18:e plats och över 7 min efter segraren och dem i täten var inga dåliga cyklister. Var tillslut nästan 2 min efter den cyklisten som jag åkte med upp till spurtpriset, lite surt att jag inte kunde hänga med honom, men ändå ganska nöjd med min MTB debut, trots många individuella misstag.

Resultat MTB del 1

Loppet var en hemsk upplevelse där mycket hände och att jag blev fruktansvärt trött, gjorde ett riktigt slänglopp.......eller snarare ett klänglopp, för det var det jag gjorde de närmsta 20 min efter målgång var just att klänga över min egen cykel för att pusta ut och försöka piggna till. Efter en halvtimme kunde jag sätta mig på cykeln igen och vinglade ner mot Sälens by igen för att ladda inför rullskidloppet.

Det var länge osäkert om jag skulle ställa upp eftersom jag inte mådde så bra efter cykelloppet. Drack mycket sportdryck och försökte äta lite innan jag började rulla lite på rullskidorna, det kändes inget vidare. Alla i rullskidstartfältet fick lånade skidor av Pro-Ski, dessa var C2, tröga skidor och något tunga, annars inga större fel på skidorna. Hur som helst var det lika för alla. Loppet gick lite annorlunda, starten var precis vid foten av gamla fjällvägen och samma väg som cykelloppet upp till Sälfjällstorget där även i rullskidloppet var det spurtpris. Sen fortsatte banan upp till Högfjällshotellet och vidare upp mot Östfjället, där målet var där asfalten slutade. Banan var 11,5 km med 482 höjdmeter som skulle tas och en snittlutning på 4,6 %.

banprofil_rullskidor
Banprofil rullskidor

När väl starten gick i rullskidloppet, så gick det galet fort redan ifrån början där Lars Suther och Viktor Thorn drog iväg redan från början. Jag körde i mitt tempo och efter ett tag var vi ett liten gäng, då jag drog iväg lite när det flackade ut efter ca: 2 km, bakom mig kom Stina Nilsson ikapp och när vi kom ut på fjällvägen drog hon och Emma Eriksson ifrån och de övriga i gänget splittrades. Försökte komma ikapp men kroppen svarade inte och jag stumnade ordentligt och fick släppa förbi några. Tog vätska efter spurtpriset och vi lite ny energi men kroknade igen väldigt snabbt och då fick jag drag hjälp av Frode Pedersen en norrman tror jag. Vi kom ikapp Tobias Karlsson som också körde cykelloppet och jag visste att jag var precis förre honom i totalen. Vi ställde av honom och jag började dra på innan Maria Gräfnings kom ikapp och förbi, var jobbigt att ännu en tjej kom förbi en, trodde verkligen inte att jag skulle på tjejstryk men det fick jag. Kunde inte hänga med henne utan fick släppa men hade tydligen krafter ändå då jag försökte rycka ifrån Frode med kanske 600 meter kvar, vilket lyckades men var ändå besviken att inte kroppen svarade bättre. Kom in på 7:e plats närmare 7 min efter Lars Suther som vann hela tävlingen totalt och över 10 min förre mig totalt. På andra plats kom Erik Wickström, på 3:e Mattias Nilsson, en duktig cyklist som fick låna grejer tror jag för att åka rullskidloppet, för han hade tydligen varit duktigt skidåkare förr. 4:a kom jag och 5:a Tobias Karlsson, som är en duktig långloppsåkare.

Resultat rullskidor del 2

Med facit i hand för jag nog vara nöjd över insatsen, många moment som inte stämde och det är aldrig roligt att bli 4:a men å andra sidan slog jag många duktiga cyklister och skidåkare. Trött blev man hur som helt, snitt 90 % på cyklingen och ett snitt på 92 % under rullskidloppet.

Resultat totalt
Dagen erbjöd även någon typ av evenemang kring startområdet med bl.a. anktävling! och baktävling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar