tisdag 13 maj 2014

Viared Classic Rollerski

Den nya rullskidtävlingen Viared Classic Rollerski utanför Borås, blev ett regnig historia men ett fint arrangemang. Loppet var 32 km och var en vändbana där det gick mest neråt till vändningen, vilket gjorde att den blev grymt utslagsgivande. Startfältet var stort, vilket gjorde att denna nya roliga tävling är Sveriges näst största rullskidlopp efter Alliansloppet. Det var en sk. masterstart första km då, då ingen fick köra om ledarbilen. Trots samlad startfält, så tappade jag mycket i början, dels ut lite otur i form av incidenter längre fram och oskicklighet av mig när det gäller att stå korrekt på ett par rullskidor. Kämpade på men kom aldrig riktigt ikapp täten.

Strax innan vändningen åkte ett gäng ikapp nerför och jag fick släppa en lucka innan jag efter vändningen rundade hela fältet och börja dra ut fältet. Tyvärr fick jag inget medhåll av övriga åkare med hjälp av att dra, så jag drog och drog, tills krafterna började ta lite slut med sådär 4-5 km kvar, då jag inte orkade hålla trycket riktigt. Tappade lite på slutet och slutade på 15:e plats, dryga 6 min bakom vinnaren Marcus Johansson. Eftersom loppet utspelades som det gjorde för min del och att jag är ganska nedtränad tyckte jag att det gick ganska bra, finns fortfarande mycket att slippa på, både tekniskt och taktiskt. Kul men blött tävling! :)

http://skidresultat.se/?cat=comp&id=2463&a1=res

https://www.youtube.com/watch?v=LfC9haSifeE
Målgång av loppet......det regnade lite!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar