söndag 18 maj 2014

VC- test i Torsby

Idag var det världscupsuttagningar i Torsby, närmare bestämt Hovfjället där det var backrace x 2 som stod för programmet. Första loppet var i klassisk stil på standardhjul (2:or) masstart, var soligt och varmt idag så det var nummerväst som gällde på överkroppen idag (se bild). Startfältet var inte riktigt stort, men det var bra tufft motstånd, denna soliga dag i Värmland. Som sällskap hade jag med mig Håkan som var med som ledare för mig och Gustaf som också var med från klubben. Håkan körde ledarbilen och följde loppet i backspegeln. Banan som var ett backrace, var "ganska" platt i början och sedan steg det konstant nästan med två korta snabba nerförsbackar på slutet. Ca: 7 km och 390 höjdmeter, så tufft var det!

Gustaf och Jag efter loppen. Foto: Håkan Huselius.


När starten gick, så blev jag lite sen och var lite efter tills backen började, men det gör inte så mycket i backrace, men lite orolig att man inte kan hålla sig i täten i början av lopp. Det dröjde ett tag innan jag började plocka åkare, men jag hann blocka många innan jag kom ikapp Gustaf. Tyvärr kunde inte Gustaf hålla min rygg utan jag kom ikapp en junior istället som hängde på mig innan han åkte ifrån utför och höll sitt försprång, men var glad att komma in på en total 7:e plats (5:a i H21 klassen). Mycket diagonal, med få inslag av stakning och stakning med frånskjut.

Andra loppet gick 2 timmar efter första starten. Masstart igen men nu var det skate på tävlingshjul. Hängde med bra tills backen började, berodde nog på att det tog hårt för alla i första loppet. Redan när backen började så gick jag ut i vänster och plockade placeringar tills jag låg på 5:e plats och höll detta hela vägen in. Tanken var att köra på 3:ans växel som jag är stark i men lite nertränad och kanske inte den bästa tekniken heller. Totalt sätt jättenöjd över prestationen, räcker inte till landslaget denna gång, men det går ett VM nästa år! :) Rolig helg och roligt att träffa alla duktiga skidåkare och ett speciellt tack till Håkan som hängde med och stöttade oss skåningar.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar