måndag 8 september 2014

Danskmästare........igen!

Var över i Danmark, Köpenhamn igen och återigen kom vann jag min klass. Hade anmält mig i den klassiska huvudklassen som var 33 km lång, men ändrade på plats till den långa marathon-distansen istället. Tur var väl det, då det gick fram för mig att huvudklassen kördes på PU-hjul. Hade bara 2:or med mig och det var ju en bra genomkörare till SM nästa helg att köra en lite längre distans. Värmde upp med Håkan efter det hade fallit en hel del regn, han körde den långa skatedistansen där motståndet var som tuffast. Det var snorhalt för honom och för min del funkade det ganska bra, körde på skigo hjul 2012 på en wasa evolution stommar, funkade fint. Banan var en varvbana som var 6 km lång och gick på en avstängd spikrak väg strax utanför köpenhamn i ett skogsområde med ganska ordentligt kupering, inget snabbt lopp tänkte jag att det skulle bli, dessutom två 180 grader svängar per varv. Jag skulle åka 6,5 varv vilket innebar att 14 180 graders svängar, inte lika många som förra danska mästerskapen men det blev väldigt orytmiskt.

I en av många fartställningar man hade under loppet, tror detta är på första varvet. Foto: Hjarbo.dk


Starten gick och alla startade samtidigt, stod inte längst fram men fick ändå en ganska bra resa fram i startfältet, men fick släppa som väntat utför då alla på tävlingshjul seglade iväg. Kom i ingenmansland, vilket var ganska väntat, tog några placeringar efter första vändningen och det kändes som folk vurpade vänster och höger om en, det var många som trillade på det hala väglagret. Sen hände det inte så mycket jag tog det lugnt i vändningarna för att inte trilla, låg på i stakningen utan att tog köra, men var i ett svårt läge, visste inte hur jag skulle köra riktigt utan bara körde på, utan att ta ut sig så speciellt mycket. Var hela tiden ganska nära några som åkte på tävlingshjul, var kanske dryga halvminuten efter som längst efter men tog in på 4:e och 5:e varvet och var ca: 10 sek efter. Hade ett snitt på drygt 24 km/h i första halvan och hade väl en dip sen där det kändes extra segt men att få i sig vätskan gick fint idag, drack t.o.m. vid en vändning då man ändå var tvungen att sakta in och trampa runt, funkade bra det med. Hade mest fokus på stakningen då jag visste att bakom varande var långt efter, kändes helt okej. Använde benen lite men det var ganska halt att köra med stakning med frånskjut, så det blev inte så mycket med ben trots kuperingen.

Kom i mål på marathondistansen på 1:46:22 och nästan 15 min förre 2:an och skulle vi kört ett varv till så hade jag varvat samtliga i klassen, skoj att vinna men lite väl löjligt att man är så långt förre, blir tuffare nästa helg. P.g.a. att jag är lite sliten från all den senaste tidens träning och alla svängar och utförslöparna. Så kanske inte så konstigt att snittpulsen låg på 82 % ändå och max var på 89 %. Banan var mer kuperad än vad alliansloppet är och dryga 400 höjdmeter är mycket för vara i Danmark. Snitthastigheten blev tillslut 23,8 km/h, då jag inte orkade eller snarare hade motivationen att åka snabbare på slutet. Bra fart på skidorna trots det var blött och den orytmiska banan, lovar gott till SM nästa helg.

Resultatlistan med mellantider

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar